طرز تهیه کلچه نمکی افغانی

کلچه افغانی طرز تهیه شور چورگی کلچه خانگی کلچه ترکی شیرینی شوی

طرز تهیه کلچه نمکی افغانی شیرینی شور محلی کشور افغانستان که طرفداران زیادی دارد و معمولاً آن را برای تمام اعیاد تهیه می‌کنند و در کنار چای و انواع شربت های خانگی از مهمانان خود پذیرایی مینمایند.برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلچه نمکی افغانی در ادامه با سایت آموزشی های پاتوق همراه باشید.

مواد لازم
آرد۴ لیوان
کره۲۵۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
خمیر مایهیک ق غ
ماست۵ ق غ
بکین پودر۱ ق غ
نمک۱/۲ ق چ

طرز تهیه کلچه نمکی افغانی

مرحله اول

برای تهیه این شیرینی محلی تخم مرغ ها را درون کاسه بشکنید، کره را روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا آب شود. هنگامی که کره آب شده از گرما افتاد و کمی خنک شد آن را به تخم مرغ اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط نمایید.

مرحله دوم

بعد از اینکه مایع کاملا یکدست شد ماست را به آن اضافه کنید و دوباره برای یک دقیقه این مواد را مخلوط کنید، به سراغ آرد رفته و آن را با بیکینگ پودر مخلوط کنید برای سه مرحله آرد را الک کنید تا سبک شود.

مرحله سوم

حالا آرد را به مایه شیرینی اضافه کنید، آرد را در دو یا سه مرحله اضافه کنید تا خمیر لطیف و یکدست داشته باشید شاید میزان آرد زیاد باشد و خمیر شما سفت شود. در پایان خمیر مایه و نمک را به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم

حالا خمیر را حسابی ورز دهید تا کاملاً منسجم شود، روی خمیر را با سلفون بپوشانید و برای ۱ ساعت به آن استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود، بعد از گذشت یک ساعت خمیر را ورز دهید تا هوای اضافی آن گرفته شود.

مرحله پنجم

از خمیر آماده شده چانه هایی اندازه گردو جدا کنید و با دست حالت دهید، به کمک چاقو چند شیار بر روی خمیر ایجاد کنید و در آخر با زرده تخم مرغ رومال کنید شیرینی را، با مقداری کنجد و سیاه دانه آن ها را تزیین کنید.

مرحله ششم

فر را از ۱۵ دقیقه روشن کنید تا گرم شود، سپس شیرینی ها را در سینی طبقه وسط فر قرار دهید و اجازه دهید تا برای مدت زمان ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد بپزند و کاملاً طلایی رنگ شوند.نوش جان

منبع:sedaf_household

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 9 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام های پاتوق و لینک مستقیم بلا مانع است.