طرز تهیه باسلوق ساده با لیوان

طرز تهیه باسلوق ساده با لیوان

طرز تهیه باسلوق ساده با لیوان نام دیگر این شیرینی سنتی راحت الحلقوم می‌باشد. مواد مورد نیاز برای تهیه این شیرینی سنتی و محبوب ساده و با خواص فراوان می‌باشند.

برخی از این خواص عبارتند از:

باسلوق به خاطر وجود شکر و مغزهایی که با آن شیرینی را تزیین می‌کنید  منبع غنی انرژی می‌باشد و برای رفع خستگی و اضطراب مصرف آن توصیه می‌شود.

به خاطر وجود مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در مغزهای شیرینی مانند گردو و پسته و بادوم برای تقویت مغز و بهبود و عملکرد آن همچنین پیشگیری از آلزایمر یک گزینه ایده آل می‌باشد.

این شیرینی حاوی مقداری کلسیم و فسفر و منیزیم و ویتامین دی می‌باشد پس مصرف آن برای استحکام دندان ها و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.

افرادی که دارای کم خونی می‌باشند می‌توانند از باسلوق به خاطر داشتن اسید فولیک و آهن برای درمان کم خونی خود استفاده کنند.

نکاتی در مورد مصرف باسلوق:

به خاطر وجود شکر در این شیرینی کالری آن بالا می‌باشد و برای مصرف آن شما باید حد اعتدال را رعایت کنید. پس افرادی که دچار دیابت می‌باشند باید در مصرف باسلوق احتیاط کنند. مصرف زیاد این شیرینی باعث افزایش وزن و مشکلات گوارشی خواهد شد.

مدت زمان پخت باسلوق

امروزه باسلوق را به دو روش سنتی و مدرن تهیه می‌کنند در روش سنتی شیرینی را روی اجاق گاز و با حرارت ملایم می‌پزند و مدت زمان پخت آن بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه می‌باشد. اگر می‌خواهید به صورت مدرن تهیه کنید باید در مایکروویو بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان در نظر بگیرید. اگر شیرینی را درون فر می‌پزید باید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان قرار دهید

نکاتی برای تشخیص زمان پخت باسلوق:

زمانی که باسلوق به خوبی پخته شده باشد دارای حالت خمیری شکل و چسبناک می‌باشد و به راحتی می‌توان آن را از قاشق یا کفگیر جدا کرد. باسلوق پخته شده به راحتی از دیواره‌های قابلمه و ظرف جدا خواهد شد. شیرینی باید یک حالت کیسانی داشته باشد و به راحتی پاره نشود.

نکاتی برای پخت بهتر باسلوق: 

اگر قصد تهیه این شیرینی خوشمزه را دارید از نشاسته گل با کیفیت استفاده کنید. نشاسته را باید کاملاً درون آب حل کنید. برای اینکه شکر به راحتی درون آب حل شود آن را آرام آرام اضافه کنید. بهتر است صبور باشید و با حرارت ملایم شیرینی را آماده کنید. در طول مدت زمان آشپزی مدام مواد را هم بزنید. بعد از اینکه پخته شد بهتر است ظرف شیرینی به درون یخچال منتقل کنید تا خودش را بگیرد.

مواد لازم و مورد نیاز برای پختن شیرینی:

  • نشاسته گل: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • شکر: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • آب: ۳ پیمانه
  • گلاب: ۱/۲ پیمانه
  • پودر ژلاتین: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • کره: ۲۵ گرم
  • پودر نارگیل: به مقدار لازم

طرز تهیه:

در ابتدا شما نشاسته را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و آن را هم بزنید و بعد از اینکه مخلوط شد برای ۱۰ دقیقه ظرف را کنار قرار دهید. حالا به سراغ شکر رفته و آن را با دو پیمانه آب مخلوط کنید. مخلوط آب و شکر را درون قابلمه بریزید.

قابلمه مورد نظر را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید و آن را هم بزنید تا دانه‌های شکر کاملاً حل شود. بعد از انجام این کار نوبت به اضافه کردن مخلوط نشاسته به شربت می‌رسد. حالا با حرارت ملایم مواد را مدام باید هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد.

در مرحله بعدی نوبت به اضافه کردن گلاب و وانیل می‌رسد شما همچنان به هم زدن مواد ادامه دهید. پودر ژلاتین را با ۳ قاشق غذاخوری آب به صورت بنماری آماده کرده و آن را به سایر مواد درون قابلمه اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید.

در مرحله پایانی نوبت به اضافه کردن کره می‌رسد به هم زدن ادامه دهید تا کره کاملاً ذوب شود. بعد از اینکه باسلوق شما به غلظت مناسب رسید ظرف را از روی حرارت بردارید و بعد از اینکه خنک شد شیرینی را با دست برداشته و حالت دهید سپس درون پودر نارگیل بغللتانید.

نکات: 

اگر علاقه‌ای به پودر نارگیل ندارید می‌توانید از موادی چون پودر پسته و پودر بادام و حتی کنجد هم استفاده نمایید. در مواد اولیه خود می‌توانید از زعفران دم کرده هم استفاده کنید.

 

بعد از پخت شیرینی ممکن است باسلوق شما خیلی سفت شود در این مرحله نترسید کمی آب به آن اضافه کنید و دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی شل شود. این احتمالات ممکن است در حین آشپزی اتفاق بیفتد نگران نباشید اگر باسلوق شل شد کمی نشاسته ذرت اضافه کنید و مشکل خود را برطرف نمایید.

نکات پخت باسلوق:

نشاسته: استفاده از نشاسته گندم باسلوق شما را سفت و خمیری می‌کند بهتر است از نشاسته ذرت یا گل استفاده کنید. زمانی که نشاسته را می‌خواهید درون آب حل کنید حتماً از آب سرد استفاده کنید تا گلوله نشود. افراد با تجربه رای هم زدن نشاسته از قاشق چوبی استفاده می‌کنند شما هم این کار را انجام دهید.

شکر: اگر می‌خواهید طعم و رنگ لوق‌ها کاراملی باشد می‌توانید از شکر قهوه‌ای استفاده کنید.

گلوکز:برای اینکه باسلوق‌ها حالت کشدار و منعطف پیدا کنند از ماده‌ای به نام گلوکز استفاده می‌کنند شما اگر گلوکز ندارید می‌توانید از عسل یا شیره انگور کمک بگیرید.

حرارت:اگر پخت شیرینی با حرارت ملایم انجام شود در هنگام پخت باسلوق نمی‌سوزد و ته نمی‌گیرد. از هم زدن مداوم مواد در حین آشپزی غافل نشوید.

ظرف:بهترین ظرف برای پخت باسلوق استفاده از قابلمه‌های تفلون و نچسب می‌باشد. ظرفی را که قرار است باسلوق را بعد از پخت در آن قرار دهید حتماً چرب کنید تا باسلوق سفت نشود؟

مشکلات رایج: 

باسلوق سفت شده به خاطر شکر یا آب کم می‌باشد.

باسلوقش شل شده به خاطر نشاسته یا گلوکز کم می‌باشد.

باسلوق شکرک زده به خاطر این است که شکر را کاملاً حل نکرده‌اید.

باسلوق چسبناک شده به خاطر این است که مدت زمان بیشتری روی اجاق قرار گرفته و بیش از حد پخته شده است.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 10 فروردین 1403
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام های پاتوق و لینک مستقیم بلا مانع است.