طرز تهیه دیزی سنگی روی گاز

طرز تهیه دیزی سنگی روی گاز

طرز تهیه دیزی سنگی روی گاز یا همان آبگوشت خوشمزه خودمانی درون قابلمه‌های سنگی. معمولاً این غذای اصیل ایرانی را با گوشت گوسفندی که درصد چربی بالایی دارد تهیه می‌کنند با همین کار خوشمزگی غذا دوچندان خواهد شد. نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید. گوشت، نخود، لوبیا، زردچوبه و پیاز را در دیزی سنگی بریزید و آب را اضافه کنید. وقتی نخود و لوبیا پخته شد، رب گوجه‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. نکات: برای جا افتادن دیزی، آن را با حرارت کم و به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت بپزید. می‌توانید از نان سنگک، سبزی خوردن، ترشی و دوغ برای سرو دیزی استفاده کنید.

 

مواد مورد نیاز برای تهیه آبگوشت ۴ نفره عبارت است از

پیاز متوسط ۲ عدد
سیب زمینی متوسط ۲ عدد
گوشت گوسفندی آبگوشتی ۳۰۰ گرم
نخود و لوبیا برای هر نفر یک قاشق غذاخوری سرپر
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
ادویه‌های مورد نیاز زردچوبه و فلفل سیاه و نمک
چاشنی‌های مورد نیاز آبغوره یا آبلیمو

مراحل تهیه دیزی سنگی در خانه

مرحله اول

تمام مواد اولیه را به غیر از نمک و آبغوره درون قابلمه سنگی بریزید، سپس روی مواد آب بریزید سعی کنید از آب معمولی استفاده کنید نیازی به استفاده از آب گرم نیست با این کار نخود و لوبیا دیرپز خواهد شد.

مرحله دوم

قابلمه را روی اجاق گاز بزارید و حرارت را در حالت متوسط قرار دهید صبر کنید تا شروع به جوشیدن کند. اکنون می‌توانید قابلمه را روی شعله‌های کوچک اجاق گاز قرار دهید و حرارت را در کمترین حالت ممکن قرار دهید.

مرحله سوم

انتقال قابلمه روی حرارت کوچک بخاطر اینه که قابلمه سنگی حرارت را بخوبی جذب میکند و اگر قابلمه روی حرارت زیاد بماند آب درون ظرف خیلی زود بخار خواهد شد و مواد اولیه آبگوشت نپخته و خام باقی خواهند ماند.

مرحله چهارم

برای اینکه غذا ته نگیرد هر از چند گاهی باید آن را هم بزنیم. اینکه سیب زمینی را اول و با سایر مواد اضافه کنید مشکلی را برای غذای شما پیش نخواهد آورد و با خیال راحت این کار را می‌توانید انجام دهید.

مرحله پنجم

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت این آبگوشت سنتی نمک و آبغوره را اضافه کنید، صبر کنید تا مغز پخت و جاافتاده‌ شود.آب را از مواد دیگر جدا کنید، مواد را کوبیده و همراه با سبزی خوردن تازه و پیاز نوش جان نمایید.

 

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 21 اسفند 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام های پاتوق و لینک مستقیم بلا مانع است.