طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان

 شیرینی نخودچی بدون فر,شیرینی نخودچی با روغن مایع,شیرینی نخودچی با کره,شیرینی نخودچی با روغن مایع نی نی سایت,شیرینی نخودچی ساده,شیرینی نخودچی با آرد گندم,شیرینی نخودچی با آرد سفید,شیرینی نخودچی خانگی

طرز تهیه شیرینی نخودچی بسیار خوش طعم و خوش عطر این شیرینی به خاطر نداشتن لبنیات ماندگاری بالایی دارد و برای عید می تواند گزینه مناسبی باشد. با کمی حوصله می توانید این شیرینی خوشمزه را برای عید تهیه کنید.برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان در ادامه با سایت آموزشی های پاتوق همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی با پیمانه لیوان فرانسوی دسته دار
آرد نخودچییک و نیم لیوان
روغن جامدنصف لیوان
پودر قندنصف لیوان
پودر هل سبز۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان

مرحله اول

برای شروع روغن را همراه با پودر قند الک شده درون کاسه ای نسبتاً بزرگ بریزید مواد را با دور متوسط همزن برای ۵ دقیقه مخلوط کنید تا یکدست و حجیم شود. رنگ مایه باید سفید و حالت آن خامه ای شکل باشد.

مرحله دوم

حالا نوبت اضافه کردن پودر هل یا پودر زنجبیل می باشد مواد را در حد مخلوط شدن هم بزنید بعد از انجام این کار آرد نخودچی را اضافه کرده و مواد را با دست ورز دهید، می‌توانید این کار را با چرخ گوشت نیز انجام دهید.

مرحله سوم

هنگامی که آرد نخودچی را اضافه می کنید باید توجه باشید آن را آرام آرام به مواد اضافه کنید و با دست ورز دهید تا خمیر جمع شود و حالتی لطیف پیدا کند. اینجا اگر خمیر شل باشه میتونی مقداری آرد سفید بهش اضافه کنی.

مرحله چهارم

خمیر را به صورت چانه نشانه گرد کنید و توجه داشته باشید بدون ترک باشد. چانه های خمیر را درون سینی چیده و برای ۶ الی ۸ ساعت به آن استراحت دهید. با این کار خمیر شیرینی شما عمل خواهد آمد.

مرحله پنجم

خمیر را با وردنه پهن کنید به ضخامت تقریباً یک سانت. با کاتر به دلخواه برش بزنید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر را مرتب روی سینی قرار دهید. با پودر پسته و زعفران غلیظ تزیین کنید.

مرحله ششم

اگر می خواهید با فر برقی بپزید دمای آن را روی ۱۴۰ تا ۱۴۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. برای پخت با فر گازی دما را روی ۱۶۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. مدت زمان پخت تقریباً بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه می باشد.

پخت شیرینی نخودچی در قابلمه

مرحله اول

کف قابلمه کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی ها را بروی آن بچینید. قابلمه بزرگ تر از قابلمه قبلی انتخاب کنید و درون آن رینگ قرار دهید. قابلمه کوچک را بر روی رینگ بگذارید. شعله پخش کن روی گاز بگذارید.

مرحله دوم

حتماً با استفاده از دمکنی درب قابلمه بزرگ را ببندید. زمان پخت کیک شما درون قابلمه و روی حرارت اجاق گاز تقریباً بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه می باشد.

طرز تهیه شیرینی نخودچی در ماهیتابه رژیمی 

مرحله اول

برای پخت شیرینی درون ماهیتابه کف ماهیتابه کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی ها را بر روی آن بچینید روی گاز شعله پخش کن گذاشته و بعد از اینکه شعله پخش کن داغ شد واشر دور ماهیتابه رژیمی را جدا کنید.

مرحله دوم

ظرف یا همان ماهیتابه رژیمی را روی حرارت خیلی کم قرار دهید. مدت زمان پخت شیرینی در این حالت بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می باشد.

نکات مهم در پخت

نکته ۱

ورز دادن زیاد خمیر باعث به روغن افتادن آن می شود و همین امر شیرینی شما را بعد از پخت خشک میکند و باعث ایجاد ترک بر روی آن می شود. مواد مورد نیاز را به دقت اندازه گیری کنید.

نکته ۲

برای داشتن شیرینی با کیفیت حتماً از روغن جامد خوب استفاده کنید. پودر قند شما حتماً باید الک شده باشد. ضخامت خمیر کمتر از یک سانتیمتر نباشد. برای اینکه شیرینی به دهان شما نچسبد حتماً آن را خوب بپزید.

نکته ۳

شیرینی در هنگام پختن باید تغییر رنگ دهد و تیره شود. باید با میزان حرارت و قلق فر آشنا باشید. برای بالا بردن کیفیت خمیر می توانید از روغن صاف قنادی و روغن جامد به نسبت ۲ به ۱ استفاده کنید.

نکته ۴

بعد از پخت صبر کنید تا شیرینی کاملا سرد شود سپس آن را از سینی جدا کنید. می‌توانید خودتان نخودچی را آسیاب و سپس الک کنید. اگر خمیر شما خوب جمع نشد می توانید یک قاشق غذاخوری روغن نیمه جامد اضافه کنید.

نکته ۵

دمای زیاد باعث سوختن شیرینی میشود. اگر بعد از پخت شیرینی پهن شد یعنی اینکه نسبت روغن از آرد بیشتر شده است. مشکل شل بودن خمیر را با اضافه کردن آرد حل کنید. اگر سفت بود روغن اضافه شود.

نکته ۶

برای برش راحت خمیر به آن آرد سفید اضافه میکنیم. می‌توانید مقداری شکلات به صورت بن ماری آب کنید و بعد از پخت شیرینی با شکلات آب شده آنها را روکش کرده و تزئین نمایید.

نکته ۷

اگر با فر برقی شیرینی را پختید در دقایق آخر المنت بالا را روشن کنید ولی مراقب باشید رنگ شیرینی تغییر نکند. زمانی که زیر شیرینی طلایی رنگ شد آماده شده است. در آون توستر دما ۱۶۰ درجه سانتیگراد باشد برای ۱۵ دقیقه.

نکته ۸

استفاده از کره یا روغن مایع باعث خراب شدن شیرینی میشود. آرد سفید بافت شیرینی را مستحکم میکند و کیفیت آن را بالا خواهد برد. آرد و پودر قندی را که استفاده می‌کنید حتماً باید برای ۳ مرحله الک شده باشد.

نکته ۹

استفاده از روغن حیوانی هم بلامانع است. بعد از خاموش کردن فر برای ۴ تا ۵ ساعت به شیرینی استراحت دهید تا کاملا خنک شود سپس آن را جابجا کنید. بهتر است بعد از پخته شدن شیرینی را با پودرپسته تزیین کنید.

منبع : @Nardooncake.bnd

آخرین بروز رسانی در : شنبه 13 اسفند 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام های پاتوق و لینک مستقیم بلا مانع است.