طرز تهیه سمنو خانگی

 طرز تهیه سمنو خانگی بدون جوانه گندم,طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم,طرز تهیه سمنو خانگی فوری,طرز تهیه سمنو خانگی با پودر جوانه گندم,طرز تهیه سمنو خانگی مرحله به مرحله,طرز تهیه سمنو خانگی نی نی سایت,طرز تهیه سمنو خانگی آشپزخانه کوچک من,طرز تهیه سمنو خانگی ساده

طرز تهیه سمنو خانگی شیرینی اصیل ایرانی که قدمت آن به قبل از اسلام برمیگردد. این شیرینی را باید سعی کنید تازه مصرف نمایید چون با فریز کردن خاصیتش را از دست می‌دهد.ارد حتما تفت بدید و الک کنید. طبع سمنو گرم و معتدل است.برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سمنو خانگی در ادامه با سایت آموزشی های پاتوق همراه باشید.

مواد لازم پخت سمنو برای ۱۰ نفر
گندمپنج پیمانه
ارد۴ پیمانه برای هر پیمونه گندم
اب۵ پیمانه برای یک پیمونه گندم

طرز تهیه سمنو خانگی

مرحله اول

یکی از نکات مهم این است که گندم را تمیز کنید و گندم های شکسته را خارج کنید گندم های پوسیده طعم سمنو را بعد از پخت تلخ میکند. سمنو ها را درون کاسه ریخته و روی آن آب بریزید و برای دو روز به آن استراحت دهید.

مرحله دوم

در طول این مدت حتماً آب آن را چند بار عوض کنیم و صبر کنید تا گندمها جوانه بزند. بعد از ریشه زدن گندم ها را درون آبکش ریخته و روی آن یک دستمال مرطوب قرار دهید. گندم ها روی هم زیاد انباشته نشوند.

مرحله سوم

آبکش باید در مکانی خنک و کم نور قرار بگیرد تا جوانه ها شروع به رشد کنند، برای سه روز. کمیک قد کشید طلاق های آن به رنگ سفید متمایل به سبز میشود. بیشتر از سه روز سمنو را تلخ خواهد کرد.

سمنو برای چی خوبه

این شیرینی دارای کلسیم و پتاسیم می باشد و مصرف متعادل آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان شده اند توصیه می شود مخصوصاً برای سالمندان. مادران شیرده از آن استفاده کنند به خاطر فسفر باعث رشد مغز کودک میشود.

مرحله چهارم

جوانه ها که آماده شد آنها را بشویید و با میکسر یا چرخ گوشت آنها را آماده کنید. مواد را درون کیسه ای نخی ریخته و با فشار دادن شیره گندم را خارج کنید. شیره را با آرد مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید.

مرحله پنجم

صبر کنید تا شروع به جوشیدن کند. مدام مایه را هم بزنید تا از ته گرفتن سمنو جلوگیری کنید. حالا حرارت را کم کنید. باید برای چند ساعت مایه با حرارت کم بجوشد تا به غلظت مناسب برسد. هر از چند گاهی مایه را هم بزنید.

مرحله ششم

بعد از غلیظ شدن در طی دو مرحله به آن یخ اضافه کنید. با وارد کردن شوک به مایع رنگ آن بهتر خواهد شد. این شیرینی را میتوانید به صورت گرم و یا سرد سرو کنید در هر دو حالت طعم آن خوشمزه است.

سمنو برای دیابت

پروتئین آن بالا و میزان چربی اش کم است و بیشتر حجم آن از مواد کربوهیدراتی ( قند )میباشد. قند سمنو از ساکارز شیرینی کمتر است. مصرف آن برای مبتلایان به دیابت و افرادی که چربی خون بالایی دارند با محدودیت می باشد.

میزان آرد برای سمنو

اگر آرد سمنو را ۶ برابر شیره انگور می گیرید تایم پخت آن بین ۸ تا ۱۰ ساعت می باشد و حتماً باید برای یک ساعت با دمکنی بپزید. اگر میزان آرد ۳ تا ۴ برابر باشد زمان پخت شما ۲۰ ساعت و بدون دم کنی میباشد.

سمنو چند ساعت باید روی گاز باشد

استفاده از شکر در حین پخت ممنوع می باشد چون این کار باعث می شود ماندگاری شیرینی شما کم شود و همچنین بعد از پخت شکرک خواهد زد. مدت زمان آماده سازی این حجم از مواد تقریباً ۲۴ ساعت می باشد.

منبع: ایده عالی

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 23 اسفند 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام های پاتوق و لینک مستقیم بلا مانع است.