بهترین صبحانه برای زن باردار

بهترین صبحانه برای زن باردار

تغذیه سالم برای زن باردار می تواند شرایط را برای او متفاوت کند و انرژی مادر و جنین را تامین آید. غذاهای مورد استفاده برای او باید عاری از میکروب و عوامل خطرناک که باعث اختلال در بارداری و رشد جنین میشود، باشد.برای مشاهده بهترین صبحانه برای زن باردار در ادامه با سایت آموزشی های پاتوق همراه باشید.

حالت تهوع بارداری در صبح

چون زنان باردار حالت تهوع صبحگاهی دارند باید برای صبحانه آنها برنامه خاصی در نظر گرفت. می‌توان گفت صبحانه مهمترین وعده غذایی برای یک زن باردار می باشد. صبحانه کامل باید سرشار از مواد مغذی باشد.

برای زن باردار چی خوبه

مواد مورد نیاز شامل فیبر و غلات سبوس‌دار و کلسیم و پروتئین و آهن میشود. به علت یبوست در دوران بارداری یک زن باردار حداقل ۵ گرم فیبر در روز نیاز دارد، می‌توان آن را با استفاده از میوه و سبزیجات تامین کرد.

برای رشد جنین چه بخوریم

استفاده از غلات سبوس دار برای رشد جنین ضروری میباشد این مواد غذایی دارای کربوهیدرات و فیبر و آهن و مواد معدنی و ویتامین های گروه b می باشند. استفاده از غلات انرژی مورد نیاز یک زن باردار در طول روز را تامین می کند.

برای رشد مغز جنین چه بخوریم

استفاده از کلسیم برای رشد و نمو مغز و استخوان همچنین تقویت استخوان بندی زن باردار بسیار مفید می باشد لبنیات و برخی از میوه‌ها و سبزیجات که منبع غنی از کلسیم هستند می‌توانند، نیاز جنین و مادر را تامین کنند.

قوی شدن جنین

برای رشد بهتر و همچنین قوی شدن یک جنین زن باردار نسبت به زنان دیگر به پروتئین بیشتری نیاز دارد و استفاده از یک صبحانه خوشمزه و سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه می‌تواند نیاز زن‌باردار را برطرف کند.

اکسیژن رسانی به جنین

برای تامین اکسیژن لازم جنین، زن باردار باید مواد غذایی سرشار از آهن را در وعده صبحانه خود قرار دهند. نسبت آهن مصرفی زن باردار تقریباً دو برابر زنان معمولی می باشد چیزی در حدود ۲۷ میلی گرم آهن.

حبوبات برای زن باردار

بهترین صبحانه برای زن باردار میتواند استفاده از لوبیا و عدس پخته باشد این حبوبات سرشار از پروتئین و فیبر و فولات هستند. مصرف فولات برای جلوگیری از نقص های مادرزادی جنین بسیار مهم می باشد.

کلسیم مورد نیاز زن باردار

برای تامین کلسیم مادر و نوزاد استفاده از شیر بسیار توصیه می‌شود ترجیحاً از شیر بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید. مصرف شیر همراه با غلات می‌تواند یک صبحانه کامل برای مادر و نوزاد باشد.

پروتئین برای زن باردار

برای تامین پروتئین و ویتامین های گروه بی همچنین کلسیم استفاده از مواد لبنی را به یک زن باردار توصیه می کنیم همچنین در این دوران نباید از لبنیات غیرپاستوریزه و محلی استفاده کنید.

پرتقال برای زن باردار خوبه

استفاده از آب پرتقال برای تامین ویتامین c و فولات و فیبر در کنار صبحانه می تواند مقدار قابل توجهی از نیاز بدن یک مادر باردار به مایعات را برطرف کند همچنین مصرف پرتقال باعث جذب بیشتر آهن می شود.

پتاسیم برای زن باردار

یکی دیگر از خوراکی های سرشار از پتاسیم که می تواند خستگی و همچنین حالت تهوع صبحگاهی مادر را کاهش دهد موز می‌باشد. برای جلوگیری از گرفتگی عضلات در دوران بارداری استفاده از موز را توصیه می‌کنیم.

غذای مقوی برای زن باردار

یک زن باردار برای تامین پروتئین مورد نیاز خود به جای گوشت می تواند از تخم مرغ استفاده کنند و آن را برای صبحانه به صورت املت سبزیجات با مقداری پنیر به صورت کاملاً پخته شده استفاده کند.

غذای مضر برای زن باردار

حتماً تخم مرغ را کامل بپزید و آن را به عنوان صبحانه استفاده کنید. استفاده از تخم مرغ عسلی و یا خام توصیه نمی شود به خاطر انتقال باکتری های بیماری زا و خطرناک از مادر به جنین سعی کنید تخم پخته شده استفاده کنید.

نان سبوس دار برای زن باردار

استفاده از نان های سبوس دار میتواند نیاز روزانه یک زن باردار به ۲۰ الی ۳۵ گرم فیبر و آهن را برطرف کند. خوردن ۲۰ عدد بادام برای تامین فولات و پروتئین و آنتی اکسیدان به صورت خام و پوست نشده.

سبزیجات مفید برای زن باردار

استفاده از سبزیجاتی که دارای برگ های تیره می باشند مانند اسفناج و کلم بروکلی به تمام مادران باردار توصیه می‌شود برای تامین کلسیم و منیزیم و ویتامین و مواد معدنی سعی کنید روزانه از آنها استفاده کنید.

میوه های که برای زن باردار مفید است

میوه را در برنامه صبحانه خود قرار دهید و به صورت اسموتی و یا سالاد استفاده کنید، میوه سرشار از مواد مغذی و ویتامین و مکمل های ضروری برای زن باردار میباشد همچنین استفاده از آجیل و میوه خشک را هم توصیه می‌کنیم.

غذاهای مضر برای زنان باردار

خوراکی های مضری که مصرف آن برای صبحانه به زن باردار توصیه نمی‌شود، مصرف بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین معادل دو فنجان قهوه. شیر خام و کره و پنیر محلی به علت باکتری های مضر مثل لیستریا و سالمونلا.

مواد غذایی مضر برای زنان باردار

صبحانه هایی که باعث بالا رفتن قند خون می‌شوند و مادران باردار را در معرض دیابت بارداری قرار می‌دهند مانند شکر. استفاده از تخم مرغ و گوشت نیم پز شده بخاطر وجود باکتری های بیماری زا.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 26 بهمن 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام های پاتوق و لینک مستقیم بلا مانع است.