طرز تهیه آش ترش گیلانی

طرز تهیه آش ترش با رب انار طرز تهیه آش ترش گیلانی خانم نجاتی طرز تهیه آش ترش شمالی طرز تهیه آش ترش مازندرانی طرز تهیه آش ترش ترکی طرز تهیه آش ترش تبریز خواص آش ترش گیلانی طرز تهیه آش ترش زنجان

آش ترش گیلانی یکی از آش های خوشمزه و سنتی شمال کشور می‌باشد که در شهر های مختلف و با روش های گوناگون آن را طبخ میکنند. اضافه نمودن بعضی از مواد و حبوبات در این آش سلیقه ای می‌باشد. معمولاً آن را در کنار ماهی شور و ترب سرو میکنند.برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش ترش گیلانی در ادامه با سایت آموزشی های پاتوق همراه باشید.

مواد لازم برای درست کردن آش ترش گیلانی
سبزی آشیک کیلو
باقالی مازندارنی تازه یا خشکیک لیوان
لوبیا چیتییک لیوان
نخود آبگوشتییک لیوان
برنج نیم دانهیک لیوان
آبغورهسه لیوان
سیرسه بوته ریز خورد شده
آلوچه تازه (گوجه سبز)چند عدد
روغننصف لیوان
نمک،فلفل،زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش ترش گیلانی

مرحله اول

مدت زمان مورد نیاز برای طبخ غذا تقریباً چیزی در حدود پنج ساعت می باشد. یکی از نکاتی که برای پخت انواع اش باید رعایت کنید این است که حبوبات را شب قبل از آشپزی بخیسانید تا با این کار نفخ آنها را بگیرید.

مرحله دوم

باقالی را هم مانند حبوبات از قبل بخیسانید،  برنج نیم دانه هم باید چند ساعت قبل از آشپزی خیسانده شود. بهتر از لوبیا چیتی و نخود را هم به صورت نیم پز آماده کنید. با این کار آش بعد از پخت کاملاً جا افتاده و مغز پخت می شود.

مرحله سوم

قابلمه مناسبی را روی حرارت قرار دهید سپس با باقالی و لوبیا و برنج و سبزی را همراه با زردچوبه به آن اضافه کنید مقدار آبی که اضافه می کنید باید در حدی باشد که مطمئن باشید حبوبات و برنج کاملا پخته می شوند با آن.

مرحله چهارم

برنج شما باید در حدی پخته شود که کاملاً له شده و دانه‌های آن پیدا نباشد. بعد از اینکه حبوبات و برنج پخته شد آلوچه ها را به آن اضافه کنید. در این فاصله زمانی سیر خرد شده را درون روغن ریخته و تفت دهید.

مرحله پنجم

سیر داغ را آماده کنید، بعد از آن نعنا خشک را هم تفت دهید و همراه با سیر به مخلوط آش اضافه نمایید. اکنون می‌توانید روغن را اضافه کنید و بعد از آن لیوان آبغوره به آش اضافه کرده و آن را مزه کنید تا ترش شود.

مرحله ششم

می‌توانید مقدار آبغوره را بیشتر کنید بعد از آن نمک و فلفل آش را اندازه کنید، کمی که جوش خورد اجاق گاز را خاموش کنید اکنون آش شما آماده است. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برای ۳۰ دقیقه دم بکشد.

منبع : سر آشپز خوب و حرفه ای خانم  پرستو حسنی پور

آخرین بروز رسانی در : جمعه 27 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام های پاتوق و لینک مستقیم بلا مانع است.