طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر نی نی سایت طرز تهیه شله زرد ژله ای طرز تهیه شله زرد برای 15 نفر طرز تهیه شله زرد برای ۵ نفر طرز تهیه شله زرد نذری برای 30 نفر طرز تهیه شله زرد برای ۲۰ نفر طرز تهیه شله زرد برای ۶ نفر طرز تهیه شله زرد برای ۲ نفر
طرز تهیه شله زرد مجلسی با ذکر تمام نکات اصولی و مهم برای پخت این دسر گرم بسیار خوشمزه و مقوی که معمولا از آن در ماه مبارک رمضان و در هنگام افطار استفاده می کنند.برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شله زرد مجلسی برای ۴ نفر در ادامه با سایت آموزشی های پاتوق همراه باشید.
شله زرد با پیمانه
برنج (۲۵۰ گرم)  ۱ و یک چهارم لیوان
شکر  ۳۵۰ گرم ( الی ۵۰۰ گرم)
آب ۱۸ الی ۲۰ لیوان
زعفران (نیم مثقال)  ۲ قاشق غذا خوری
کره (۵۰ گرم)  ۱/۴ لیوان
گلاب (۱۲۵ گرم)  ۱/۲ لیوان
خلال بادام ۵۰ گرم نصف لیوان
روغن مایع ۱۰ قاشق غذا خوری (یک سوم لیوان)
دارچین برای تزئین
خلال پسته برای تزئین

طرز تهیه شله زرد مجلسی برای ۴ نفر

در شله زرد چقدر اب بریزیم

یکی از نکات مهم برای پخت شله زرد این است که برنج را یک شب قبل از آشپزی بخیسانید، مقدار آبی را که برای خیساندن برنج استفاده کنید باید ۱۸ پیمانه یا معادل چهار و نیم لیتر باشد برنج را با همان آبی که خیس کردید روی حرارت قرار دهید.

علت آب انداختن شله زرد

اجازه دهید تا برنج بپزد، در هنگام پخت برنج به هیچ وجه نباید به آن آب اضافه کنید چون با این کار شله زرد آب خواهد انداخت. اگر شما احساس کردید برنج تان به آب نیاز دارند حتماً حتماً از آب داغ استفاده کنید.

کی بفهمیم شله زرد جا افتاده

زمانی که برنج حالت خود را از دست داد و شل شد آن موقع شروع به همزدن کنید. حالا نوبت اضافه کردن زعفران می باشد بعد از آن میزان شکر شله زرد را اندازه کنید که کاملا سلیقه ای می باشد. روغن مایع و بعد از آن کره و خلال بادام و گلاب و عرق هل را اضافه کنید.

مدت زمان پخت شله زرد چقدر است

برای اینکه شله زرد جا افتاده شود حتماً روی درب قابلمه دمکنی قرار دهید و زیر آن اصول پخش کن قرار دهید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا برای ۳۰ دقیقه برنج دم بکشد. بعد از اینکه دم کشید و آماده شد اجاق را خاموش کنید و با دارچین و خلال بادام و پسته غذا را تزیین نمایید.

در شله زرد اول شکر بریزیم یا زعفران

این نکات اصولی را حتماً باید رعایت کنید ابتدا باید زعفران را به برنج اضافه کنید. بعد از زعفران نوبت شکر می باشد. چون شکر مانع رنگ دادن زعفران میشود و مغز برنج شما سفید خواهد ماند.

نکات مهم در پخت شله زرد

قبل از اینکه برنج کاملاً باز شود شکر را اضافه نکنید چون این کار شما باعث خام ماندن مغز برنج میشود. در هنگام پخت برنج اگر آب قابلمه تمام شد حتماً باید از آب گرم استفاده کنید. برای تست شکر شله زرد حتما آن را درون کاسه ریخته و پس از سرد شدن سرو کنید.

اندازه شکر برای شله زرد

معمولاً میزان شکر را دو برابر برنج در نظر می گیرند. سعی کنید از عرق هل استفاده کنید. برای به دست آوردن عرق هل چند دانه هل را با مقداری آب جوش درون ظرف دربسته قرار داده و روی بخار آب جوش بگذارید تا دم بکشد و قبل از استفاده کردن از آن دانه های هل را خارج کنید.

زمان ریختن گلاب در شله زرد

این مقدار مواد ذکر شده در دستور پخت برای چهار نفر کافی میباشد. زعفران شما حتماً باید حل شده در آب باشد. برای اینکه خلال بادام ها طعم بهتری داشته باشند آنها را درون گلابی که قرار است استفاده کنیم ریخته و در ۳۰ دقیقه پایانی پخت به شله زرد اضافه میکنیم.

منبع : zohreh_ghasemi

آخرین بروز رسانی در : شنبه 4 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام های پاتوق و لینک مستقیم بلا مانع است.