طرز تهیه شیرینی برنجی

طرز تهیه شیرینی برنجی شیرازی با پیمانه در ماکروفر با آرد گندم و برنج

شیرینی برنجی یا نان برنجی یکی از مهم ترین سوغات سنتی شهر قزوین و استان کرمانشاه میباشد . کالری نان برنجی در حالت پخته شده و مرکب از چند ماده ۲۲۱ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم شیرینی می باشد .

مواد لازم برای تهیه ۲۵ عدد شیرینی

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی

  • آرد برنج : ۲۵۰ گرم
  • روغن حیوانی : ۱۶۰ گرم
  • پودر قند : ۶۰ گرم
  • زرده تخم مرغ : یک عدد
  • پودر هل : نصف قاشق مربا خوری
  • نمک : نصف قاشق چای خوری
  • زعفران غلیظ دم کرده : یک قاشق غذاخوری
  • گلاب : ۴ قاشق غذاخوری
  • دانه خرفه : به میزان لازم
دستور پخت

طرز تهیه شیرینی برنجی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی برنجی قبل از شروع آشپزی باید روغن حیوانی یا روغن جامد را از چند ساعت جلوتر در دمای معمولی اتاق قرار دهید تا رقیق شود پس از انجام این کار روغن حیوانی را با پودر قند مخلوط کرده و برای ۳ الی ۴ دقیقه با همزن برقی آنها را مخلوط کنید .

مرحله دوم

در این مرحله زرده تخم مرغ را به روغن اضافه می کنیم و دوباره آنها را با همزن برای مدت زمان ۵ الی ۷ دقیقه هم می زنیم ، تا کرم رنگ و کشدار شود . در یک ظرف جداگانه پودر هل را همراه با نمک و آرد برنج مخلوط کرده و آنها را در سه نوبت الک می کنیم . با این کار بافت شیرینی خوشمزه ما پس از آشپزی بسیار لطیف خواهد شد .

مرحله سوم

در این مرحله آرد را کم کم به روغن اضافه کنید و در همان حال این مواد را با دست ورز می دهیم تا به صورت خمیر درآید . سپس زعفران دم کرده را همراه با گلاب به خمیر اضافه می کنیم و خمیر خود را برای مدت زمان ۲۰ الی ۲۵ دقیقه با دست ورز می دهیم .

مرحله چهارم

در این مرحله توجه کنید که اگر خمیر شما خشک شده مقداری گلاب به آن اضافه کنید و دوباره آن را با دست ورز دهید تا از این حالت خارج شود . اکنون خمیر شیرینی خانگی را برای مدت زمان ۱۲ الی ۱۴ ساعت درون یخچال گذاشته و به آن استراحت می دهیم تا حسابی جا افتاده شود .

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را از یخچال خارج نموده و آنرا برای ۳۰ دقیقه در دمای اتاق نگه میداریم تا از حالت سفت بودن خارج شود . پس از انجام این کار خمیر را دوباره با دست ورز می دهیم . حالا از خمیر به اندازه یک چانه ۲۰ گرمی جدا کرده و در دست حالت میدهیم .

مرحله ششم

توجه داشته باشید که چانه های کوچک شیرینی شما ترک نداشته باشد . حالا بر روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کرده و چاله های آماده شیرینی را مرتب و روی سینی فر قرار میدهیم . حالا با دست مقداری خرفه بر روی شیرینی ها بپاشید و با نوک انگشت آنها را فشار دهید .

مرحله هفتم

فر را از قبل و با دمای بالا پیش گرم کنید ، سپس سینی فر را درون دستگاه با دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد و برای مدت زمان ۱۰ دقیقه قرار دهید تا کاملا مغز پخت شوند ، سینی فر را در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود ، سپس شیرینی ها را جمع کنید .

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 19 بهمن 1399
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام های پاتوق و لینک مستقیم بلا مانع است.