شامی لپه

شامی لپه بدون گوشت شامی لپه با گوشت چرخ کرده شامی لپه با مرغ

شامی لپه

طرز تهیه و پخت شامی لپه مجلسی خوشمزه با گوشت و سیب زمینی ، لپه منبع خوبی برای فیبر محلول به شمار می‌رود . در واقع، افزودن لپه، به میزان یک فنجان کوچک، به رژیم غذایی می‌تواند تقریبا ۶۵ درصد از ارزش روزانه‌ی توصیه شده برای فیبر را در رژیم غذایی‌تان فراهم کند.

مواد لازم برای خوراک ۴ نفر

مواد لازم برای تهیه شامی لپه

  • پیاز یک عدد
  • گوشت گوسفند ۴۰۰ گرم
  • زردچوبه ، فلفل سیاه به میزان دلخواه
  • لپه خیس شده  یک لیوان
  • سیب زمینی  یک عدد
  • تخم مرغ دو عدد
  • سبزی معطر خشک به دلخواه
دستور پخت

طرز تهیه شامی لپه

در ابتدا یک پیاز بزرگ را پوست کنده ریز خرد کنید و در روعت تفت دهید وقتی پیازها سبک شدند گوشت را هم اضافه کنید و همراه پیاز تفت دهید . کمی فلفل سیاه و زرد چوبه را هم اضافه کنید و مقداری آب داخل ظرف بریزید ، به اندازه ای که یک بند انگشت آب روی گوشت باشد تا بپزد وآبش تبخیر شود . یک لیوان لپه را به مدت یک ساعت در آب بخیسانید تا نفخش گرفته شود . پس از یک ساعت لپه راهم بپزید ولی به اندازه یکی دو قاشقی آب داشته باشد .

سیب زمینی را هم جدا گانه بپزید و رنده کنید ، اجازه دهید تا هم گوشت هم لپه خنک شود ، سپس همه را باهم داخل عذاساز یا چرخ گوشت بریزید . سیب زمینی های رنده شده را به همراه دو عدد تخم مرغ به مواد شامی اضافه کنید ، و با دست ورز دهید ، یک ساعتی مواد را داخل یخچال قرار دهید تا مواد استراحت کند و دیگر به دست نچسبد . بعد یک مقدار از شامی کباب شمالی را برداشته با دست فشرده و صافش کنید و یک سوراخ وسط شامی ایجاد کنید ، میتونید با قالب فلافل هم فشرده کنید .

نکات مهم :لپه و گوشت هر کدام جداگانه پخته شود . مواد پس از مخلوط شدن باید در یخچال به مدت یک ساعت بماند تا به دست نچسبد و مواد در روغن باز نشود . آبی که در آن لپه پخته شده بود را دور بریزید تا نفخ لپه از بین برود . وقتی مقدار لپه در مواد شامی مجلسی بیشتر از مقدار گوشت باشد ، شامی پوک میشود و نیازی به اضافه کردن جوش شیرین نیست . سیب زمینی نباید با مواد دیگر شامی چرخ شود چون لیز خواهد شد همان رنده بهتر است . بجای یک لیوان لپه میتوانید از نصف لیوان لپه ، نصف لیوان نخود استفاده کنید و بخیسانید .

آخرین بروز رسانی در : جمعه 16 آبان 1399
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام های پاتوق و لینک مستقیم بلا مانع است.